Skip to main content

İş Sağlığı Ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliğinin Amacı Nedir?

İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlemesi yönetmeliği 30. 12. 2012 tarihinde yürürlüğe giren bir yönetmeliktir. Bu yönetmelik kapsamına göre işverenler, çalışma ortamlarının ve çalışanların güvenliğini sağlamak durumundadır. Aynı zamanda bu güvenliğin devam ettirilmesi ve geliştirilmesi amacını da taşımaktadır. İş sağlığı ve güvenliği bakımından risk değerlendirmesi yapmak ve yaptırmak işverenlere zorunlu hale getirilen uygulamalar arasındadır.

İşletmelerde yapılacak olan risk değerlendirmesi sayesinde işletmelerde meslek hastalıklarının ve iş kazalarının ortaya çıkaracağı risklerin en aza indirilmesi açısından son derece önemlidir. Risk değerlendirmesi yaptırılması işletmeler açısından süre zorunluluğu olmayan uygulamalardır. İşletmeler bu değerlendirmeleri en kısa süre içerisinde yaptırmak zorundadır.

[widgetkit id="68" name="İş Sağlığı Ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliğinin Amacı Nedir?"]

Risk değerlendirmesi yapılırken işletmelerin kuruluş aşamasından başlanarak tehlikelerin tanımlanması, risklerin belirlenmesi, analiz edilmesi ve risk kontrol tedbirlerinin kararlaştırılması gerekir. Bunlara ek olarak yapılan tüm çalışmaların güncellenmesi ve gerektiği durumlarda yenilenmesi oldukça önemlidir. Bir işletmede risk değerlendirmesinin yapılmış olması işverenlerin bu alandaki yükümlülüklerini ortadan kaldıran bir durum değildir. Aynı zamanda işverenlerin bu değerleme çalışması sırasında ilgili kişilere ihtiyaç duydukları tüm bilgileri verme yükümlülüğü de vardır.

Ülkemiz 6331 Sayılı Yasaya Göre Hangi İşletmeler Risk Analizi Yapmalıdır?

Ülkemizde irili ufaklı birçok işletme bulunuyor. Bu işletmelerin gereken iş güvenliğini ve işçi sağlığını koruyabilmeleri açısından belirli periyotlarda risk analizi yaptırmaları gereklidir. Bu risk analizi için bazı işletmeler zorunlu tutulmaktadır. En az bir tane personel çalıştıran tüm işletmeler bu risk analizini yaptırmak durumundadır. Eğer işletmede bir personel çalışmıyorsa işveren kendisi bu işletmeyi çalıştırıyor ise bu yükümlülüğün dışında tutulmaktadır.

Risk analizi yaptırmak durumuna olan işletmelerde ise risk sınıfı çeşitli kriterlere göre belirlenmektedir. Bu süreçte öncelikle, işletmelerin hangi tehlike kodunda olduğu tespit ediliyor. Daha sonra Tebliğ Sınırları Listesi içerisinden Tehlikeli, Çok Tehlikeli ya da Az Tehlikeli işletme grubu olduğu belirleniyor. Risk sınıfı belirleme işlemlerinin mutlaka İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği kapsamına uygun olması şartı vardır.

İş Sağlığı Ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmelik Esasları

Risk Değerlendirmesi Kaç Yılda Bir Yenilenir?

Yapılan Risk Değerlendirmesinin güncel tutulması da önemli bir konudur. Bu güncelleme tehlike sınıflarına göre belirli periyotlarda gerçekleştirilmektedir. Çok tehlikeli olan iş yerlerinde en geç iki senede bir yapılması gerekir. Tehlikeli sınıfta yer alan işletmeler 4 yılda bir güncellemelidir. Az tehlikeli sınıflarda ise 6 yılda bir yapılması gereken uygulamalardır. Bunlarla birlikte işyerinin taşınması ya da binalarda yapısal değişiklik olması durumunda, üretim yöntemlerinde değişiklikler meydana gelmesi, iş kazası ya da meslek hastalığı gerçekleşmesi veya da bu olayların yaşanmasına yaklaşılması durumlarında bu değerlendirmenin güncellenmesi gerekebilir. İşyerinin dışında gerçekleşen bir olayın işyerini etkileme riskinin doğması da risk değerlendirmesinin güncellenmesini gerekli hale getiren durumlar arasındadır.

Kimyasal Maddelerle Çalışmalarda Risk Değerlendirmesi Kaç Yılda Bir Yapılır?

Kimyasal maddelerle çalışılan ortamlarda iş güvenliği ve işçi sağlığı büyük bir risk altında olabiliyor. Bu tarz risk taşıyan işletmelerde Risk Değerlendirmesinin mutlaka güncel tutulması gerekmektedir. Kimyasal maddelerle üretim gerçekleştirilen işletmelerde en az beş yılda bir defa olarak risk değerlendirmesi yapılmalıdır. Bununla birlikte çalışma koşullarında önemli bir değişiklik söz konusu olduğunda bu değerlendirmenin yenilenmesi gerekir. Aynı zamanda ortam ölçümlerinde veya da sağlık gözetimleri sonucunda şüpheli bir durum ortaya çıktığında da risk değerlendirmesinin yenilenmesi gerekebilir. Kimyasal maddeler nedeni ile bir kaza olduğunda ya da kazaya yaklaşıldığında da risk değerlendirmesinin süresi dolmadan yeniden bir değerlendirme yapılması gereken durumlar arasındadır.

  • İzlenme: 1271

Ekranlı Araçlarla Çalışma Eğitimi (Sağlık ve Güvenlik Önlemleri)

İş sağlığı ve güvenliği yasal olarak yönetmeliğin 16, 17, 18 ve 30 maddesine göre işverenler işyerinde çalıştırdıkları çalışanlara içinde bulundukları tehlike sınıfına uygun olarak belli bir zaman aralığında eğitim verilmesini mutlaka sağlamak zorundadırlar. Bu eğitim ekranlı araçlarla çalışmalarını gerektiren çalışanların sağlık ve güvenlik konusunda başlangıç seviyesinde eğitim almalarını biçiminde olmalıdır. Buna bağlı olarak eğitimin içeriği ekranlı araçlarda çalışma amacı, ekranlı araç kapsamına giren işler nelerdir?  Ekranlı araçlar kapsamına girmeyen işler nelerdir? Gibi eğitim içeriği bulunan eğitimler sağlanmak zorundadır. Bu yasal olarak uyulması gereken zorunlu durumlardan biridir. 

Ekranlı Araçlarla Çalışma Eğitimi

Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda Sağlık Ve Güvenlik Önlemleri

İş sağlığı ve güvenliği çalışanı koruma kapsamında yasalarla belirlenmiştir. Buna göre işverenler işyerinde çalışan personele yaptıkları işin tehlikeleri konusunda ve bu işin hangi tehlike sınıfına girdiği ile ilgili eğitimin yanı sıra aynı zamanda önlemlerini de almalıdırlar. Ekranlı araçlarla çalışanlar, bu konu ile ilgili bütün donanımı ve korunma yollarını eğitime devam ederek öğrenmek zorundadır. Bu işveren açısından son derece zaruri bir durumdur.

Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda Sağlık Ve Güvenlik Önlemleri Hakkında Yönetmelik Soruları

Ekranlı araçlarla çalışmalarda sağlık ve güvenlik önlemleri hakkında yönetmelik soruları eğitim süreci boyunca çalışanlara ekranlı araçlar kapsamına giren işyerlerinin neler olduğu konusunda detaylı olarak bilgi verir. Ekranlı araçlarla çalışmayı kapsayan işyerleri ekranlı araçlarla çalışırken bunun yasal dayanağının neler olduğu konusunda detaylı bilgi sahibi olmaları şarttır. Ekranlı çalışmanın tanıtımları, ekranlı araçlarla çalışma, çalışanın işe etkilerinin neler olduğu,  ekranlı araçlarla çalışan işçilerin hangi hastalıklarla karşı karşıya kaldıkları, kalacakları,  ayrıca çalışanların bu konudaki eğitimi ve eğitim süresince yapmaları ve uymaları gereken zorunlu gerekliliklerin neler olduğunu bilmek zorundadırlar. Bu bilgilerin tamamı eğitim süreci boyunca verilmektedir ve bütün bu konular hakkında çalışanlar bilgi sahibi olmak zorundadır. Çalışanların iş sağlığı ve güvenliği eğitimlerinin genel yönetmeliği eğitim alacak olan çalışanın eğitimden önce bir seviye belirleme sınavı yapılması ve eğitim sonrası değerlendirme sınavında tâbi tutulması gerekir.  Mutlaka bunu yasal olarak sağlamak zorundadırlar. Sınav sonucunda sertifika alabilmesi için internet üzerinden sınava tabi tutulurlar. Sertifika alabilmek için mobil cihazlardan veya bilgisayardan sınava katılabilirler. Sınavda başarılı olmak için 10 adet test sorusunun en az 20 tanesini cevaplamaları gerekir. Ayrıca sınavda başarılı olan çalışanlar sertifika almaya hak kazanırlar. Sınavda başarılı olamayanlar ise 3. defa tekrar sınava girme hakkı elde ederler.

Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda Sağlık Ve Güvenlik Önlemleri

Ekranlı Araçlarla Çalışanlara Verilen Eğitimlerden Hangisi İş Sağlığı Ve Güvenliği Kapsamına Girmez?

Ekranlı araçlarla çalışıldığında oluşabilecek risk etkenleri;

  • Fiziksel risk etkenleri
  • Ergonomik risk etkenleridir.

Bir diğer risk etkenleri ise sosyal etkenlerdir. 

Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda Sağlık Ve Güvenlik Önlemleri Hakkında Yönetmelik Soruları

Fiziksel risk etkenleri

Zorlu ve tekrarlı ekipman kullanılması ve uygun pozisyonda oturmama durumunda aynı pozisyonda uzun süre oturma risk etkeni oluşturmaktadır. 

Ergonomik risk etkenleri

Ergonomik risk etkenleri,  oturma yeri olarak masa, monitör, klavye başında uygunsuz oturma, çalışma koşullarının yetersizliği, ışık, aydınlatma, sıcaklık, nem gibi aynı zamanda oturma yerinde masanın ekranın klavyenin ve mausun kişinin kullanabileceği yüksekliğin dışında olması durumu risk etkeni oluşturmaktadır. Ancak kişinin yaşı,  cinsiyeti veya fiziksel özellikleri ve diğer kişisel alışkanlıkları risk etkeni oluşturan unsurlar değildir. Ekranlı araçlarla çalışmalarda kol ve sinir kasları kas bağları elin içinin tabanında ve bilekte oluşacak deformasyonlar bir takım rahatsızlıklara sebep olur. Genellikle bu durumda çalışanlar da oluşan risk faktörleri median sinirin karpal tüneli sıkışması biçiminde ortaya çıkan bir karpal tünel sendromuna sebep olur.

  • İzlenme: 1637

Asbestle Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik Önlemleri Hakkında Yönetmelik

Asbest ile ilgili olarak yapılmış olan bu yönetmeliğin birinci önceliği işverenin asbest ile ortaya çıkabilecek olan bütün tozlara karşı mağduriyetlerini en aza indirgemektir. Asbest söküm, yıkıntı, döküntü veya uzaklaştırma gibi pek çok çalışmada asbest tozu da açığa çıkabilir. 2012 tarihli yönetmeliğe göre belirlenen asbest ürünlerinin ortaya çıkarabileceği tozdan etkilenmemek için bu gerekli yönetmeliğe uyulmak zorundadır. Asbest ile ilgili olarak veriler bu yönetmeliğin dışında genel hükümler ile ilgili de yönetmelik bulunmaktadır. Bütün bu ayrıntılar incelenerek işyerinde bütün bu kurallara uyulması işçilerin sağlık ve güvenliği açısından oldukça önemli bir adım olduğu için bu alan sıkı bir şekilde takip ediliyor.

[widgetkit id="69" name="Asbestle Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik Önlemleri Hakkında Yönetmelik"]

Asbestle Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik Önlemleri Hakkında yönetmelik Sorular

Sağlık ve güvenlik önlemleri yönetmeliğine göre aşağıdakilerden hangisi asbest türü değildir? Asbestle çalışmalarda sağlık ve güvenlik önlemlerine göre hangilerinin yapılması yasaktır? Asbest ile çalışacak olan işyeri yönetmelik kapsamında çalışmalara başlamadan önce nereye başvurulmalıdır? Asbest tozu çıkma ihtimali olan iş yeri sahibi çalışmalarına başlamadan önce yapacağı başvuruda neleri bulundurmak zorunda değildir? 8 saatlik çalışma düzenine sahip çalışan asbeste en fazla ne kadar miktarda maruz kalmalıdır? Asbestin ortamda çıkarmış olduğu toza karşı mağduriyetin en aza indirilmesi için ortam havasında sınır değeri nasıl ayarlanmalıdır? Bununla ilgili yapılacak olan çalışmalar nelerdir? İşyeri hekimi asbest ile çalışan işçilerin gerekli kontrollerini değerlendirir ve değerlendirme sonucuna göre işçilerin kadar süre burada çalışabileceği ile ilgili bilgi verir. Asbest ile çalışacak olan iş yerinin alması gereken önlemler nelerdir?

Asbest ile Çalışmalarda Günlük Limit Konsantrasyon Değeri Kaçtır?

Asbest ile ilgili olarak yapılan çalışmalarda çalışanın maruziyetini belirleyecek bir düzey bulunmaktadır. 8 saatlik çalışma durumunda asbestin havada oluşturmuş olduğu limit konsantrasyonu 0,1 lif /santimetreküpü geçmemelidir. Yönetmelik kapsamında belirlenen bu sınır değeri aşılmasının önlenmesi iş güvenliği açısından oldukça önemlidir. Bu aşamanın bu şekilde düzenlenmesinin en önemli sebebi çalışanların uzun süre buraya maruz kalarak ciddi Sağlık sorunlarına yakalanmama amaçlarıdır. Yönetmeliğe göre bu tarz çalışmaların yapılabilmesi için işçi sayısı en az şekilde kullanılmalıdır. Ayrıca ortamda tozun yayılmasını engelleyecek bütün önlemlerin alınması da birinci öncelik. Asbeste maruziyet ile ilgili riski önleyebilmek için ekipmanların düzenli bir şekilde temizlenmesi gerekmektedir. Ayrıca asbest veya toz çıkaran malzemelerin uygun kaplarda taşınması önemli bir ayrıntıdır.

Asbest Mazuriyetine Karşı Önlemler

Asbestle Çalışma Günlük Kaç Saat?

Asbest veya tozuna maruz kalacak şekilde çalışan işçiler için belirli bir çalışma saati düzenlenmiştir. Asbeste maruz kalan işçiler için sekiz saatlik mesai ön görülse bile limit konsantrasyonun ayarlanması burada oldukça önem arz etmektedir. Yani limit konsantrasyonuna göre asbestin çalışma saatleri belirlenir. Ortalama 8 saat bir işçinin maruz kalabileceği asbest ile ilgili olarak limit konsantrasyonda yukarıda bahsetmiştik. Eğer bu şekilde bir ayarlama yapılırsa işçi 8 saat asbest bulunan ortamda çalışabilir.

Asbest Mazuriyetine Karşı Önlemler

Eğer ortamda asbest veya asbest tozuna maruziyet riski var ise bazı önlemlerin alınması gerekmektedir. Burada asbest olduğu belirlenen çalışma alanlarında uyarı levhalarını asılması birinci önceliktir. Alanda görevli olan işçiler dışında herhangi bir işçinin bu alana girmesi yasaktır. Bazı alanlarda sigara içilmesi yasak olacağı için bununla ilgili uyarılarında yapılması önemlidir. Ortamda çalışılan işçilerin yeme içme gibi ihtiyaçlarını karşıladıkları yerlerin asbest tozundan tamamen dışarıda bir alan olması zorunludur. Asbest tozuna maruz kalacak olan işçilere muhakkak bu konu ile ilgili koruyucu kıyafetler verilmelidir. Kişilere verilen bu malzemelerin dışarıda temizlenmesi yasaktır. Asbest tozuna maruz kalmış olan bütün ekipmanların temizliği işyerinde gerçekleştirilmelidir.

  • İzlenme: 800